torsdag 10 juni 2010

Lästips: Vägen till din första miljon!


För ett tag sen läste jag Vägen till din första miljon
av Tobias Schildfat. En mycket inspirerande bok som handlar om hur man kan tjäna pengar på aktier och detta skriver han på ett mycket lättbegripligt sätt.

Jag, som aldrig varit intresserad av aktier, är nu jätteintresserad och kollar kurserna varje dag, för att lära mig mer och kunna börja spara då kurserna tillfälligt gått ner.
Tobias Schildfat menar att om man sätter in 14000 om året (lite mer än 1000 kr/ månad) i aktier som stiger ca 15 % (många aktier stiger mer än så) så har man mer än en miljon efter 17 år. Fantastiskt, tycker jag. Absolut värt ett försök!

Författaren tipsar även om nätbanker (Avanza och Nordnet) som tar mindre avgifter än de vanliga bankerna när man sparar i aktier. Om man inte sparar väldigt stora summar har Avanza en tjänst som verkar bra. Den heter Avanza Mini och där betalar man bara 9 kr när man köper och säljer (courtage) - mycket mindre än på andra ställen! Avanza har dessutom en väldigt lättbegriplig sida där man kan söka på olika aktier och se den senast uppdaterad kursen.

Tobias Schildfats bok, som jag verkligen kan rekommendera, finns att köpa här: Vägen till din första miljon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar